{{ readfile file="/themes/lne/layouts/partials/nav/localmenu_geo12.html" }}

Útvonalvezető

Jó reggelt a Less Nándor Emléktúrán!

A túra alkalmából köszöntünk minden kedves résztvevőt, és arra kérjük, figyelmesen olvassa végig az útleírást!

Az iskolakapun kilépve balra fordulunk. A templom előtt balra a bolt irányába a Váraljai, majd az első kereszteződésben balra, a Rákóczi úton haladunk tovább (PT jelzés). Átszelve a Hór-patakon átívelő hidat a Berezdalja utcán balra fordulunk. Egyenesen haladunk tovább az építészeti örökséget képviselő parasztházak között. Egy kisebb füves placcon jobbra mutatja a nyíl a kilátót. Egy kőlépcsőn felcaplatva kiérünk a Berezdi-sétányra. Innen fakorlátos kanyargós út vezet a Kisamerikához, amelynek barlanglakásait az Amerikából hazatért szegények használták. A sétány É-i végén jobbra felkapaszkodunk a csipkebokrok övezte ösvényen a Berezd-tetőre. Innen egyenesen továbbmenve érünk fel a Millennium-kilátóhoz, az 1. ellenőrzőpontra, ahol gyönyörű kilátás nyílik a falura, a szemben lévő Nyomó-hegyre és a Bükkre.

A kilátótól visszaereszkedünk a bányaudvar szintjére (PT jelzés), majd elfordulunk jobbra. A hegyoldalban É felé folytatjuk utunk, a fakerítés övezte riolittufa-fal mentén. (A falban portufát, vulkáni izzófelhőben összesült vöröses dácit ártufát, valamint vízbe és szárazra hullott fehéres-szürke riolittufát ismerhetünk fel). A Kőpor-lyuk táblánál balra levágunk a Berezdaljai-pincesorhoz, ahol egy igazi vulkánbemutató mellett feltételes ellenőrzőpont lehet. (A háromemeletes pincesor nevezetességei a hordókat őrző pincefalba faragott kőkatonák).

Itt jobbra fordulva vezet az ösvény a Mész-patak jobb oldalán É felé (PT; S+ jelzés). Egy drótkerítéses teleknél, az elágazásban a tanösvény két ágra szakad, ahol maradunk balra a patak mentén. Újabb 400 méterre a jobbról benyúló erdőmaradvány mellett kettéválik a jelzés, ahol a jobbra tartó ösvényt választjuk (PT jelzés). A rét szélén haladva egy patakmeder mellett felkapaszkodunk a völgyfő meredek lejtőjén. A folyamatosan pusztuló Ördögcsúszdán dübögünk felfelé, ahol hamarosan elérjük az Ördögtorony kaptárkőnél a 2. ellenőrzőpontot.(Szolgáltatás: csoki)

Innen vissza leereszkedünk, s a réten átvágva jutunk a Mész-patak völgyébe. Nem megyünk ki a műútig, hanem a patak jobb oldalán vezető mélyúton haladunk (PT jelzés), míg a völgy látványos szurdokká szűkül. Száraz időben a patakmedret is választhatjuk. A szurdok végén a völgyelágazásba jobbról érkezik a S jelzés, amellyel balra fordulva folytatjuk utunkat (PT, S jelzés). A műutat keresztezve, a PT jelzést követve két domb között egy völgy peremén haladunk fölfelé. Az erdőből kiérve kissé jobbra tartva átvágunk a Perpác-rétre, ahol a 3. ellenőrzőponthoz érünk.

A rét végén az erdőben jobbra nyíló szekérúton megyünk tovább. A jelzéseket követve egy bal- és egy jobbkanyar után, az Ökörütő-völgyön át érünk a Hór-völgybe. A kétoldalt mészkő sziklafalakkal kísért murvás úton jobbra fordulunk a K+ jelzésen, majd az Oszla erdészháznál érjük el a 4. ellenőrzőpontot, ahol megállhatunk Nándi emlékműve előtt. (Szolgáltatás: víz, ivólé, vajas, zsíros és lekváros kenyér).

Miután ettünk, ittunk és mulattunk, elborzadva megcsodáljuk az Ódorvár sziklacsúcsát és visszafordulunk a Hór-völgyben bal felé (K+ jelzés). Közel 1 km szakaszon haladunk vissza D felé. Újabb néhány 100 m után, a Berva Mészkő típusszelvényét adó kőfejtőt balról elhagyva a jobb oldalban nyíló Subalyuk-barlanghoz érünk. A névadó Suba Mihály hírneves betyár egykori tanyáján az 5. ellenőrzőpont vár ránk. Aki szeretne, az felkapaszkodhat az egykoron ősemberek taposta sziklákon a barlanghoz, ahol az európai hírű Neander-völgyi ősember leleteket találták.

A bélyegzés után folytatjuk utunkat a dózerúton kifelé a Hór-völgy bejáratáig (K+ jelzés). Itt jobbra fordulunk és bemegyünk az előttünk álló Suba-lyuk Múzeumba, ahol a kiállításon találjuk meg a 6. ellenőrzőpont teljesítéséhez szükséges kérdésekre a válaszokat.

Innen visszamegyünk az épület háta mögé, és a becsatlakozó S jelzésen jobbra fordulunk az egykori mészégető nyomai mellett elsétálva a szalaggal jelzett Cigány-dűlőre. Ezen megyünk D felé, majd a Hór-patakon jobbra átvágva érünk be a faluba. A Lovastanyát elmellőzve, a Bem József utcán érünk a bolt elé, ahol balra fordulva rövidesen az iskolához jutunk. A hőn áhított cél ad örömteli érzést. Megint sikerült.

Honlapunk felületén süti (cookie) fájlokat használunk, mely fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására nem alkalmasak. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért, kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónkat.